מאמרים וכתבות

קובלנה פלילית לשון הרע

קובלנה פלילית לשון הרע

ישנם מקרים מסוימים בהם תביעה אזרחית רגילה בגין לשון הרע אינה מספקת או אינה ההליך המתאים ויש צורך להגיש קובלנה פלילית. חשוב שנבין מהי קובלנה פלילית וכיצד הליך של קובלנה פלילית ולשון הרע מתחברים יחד.

מהי קובלנה פלילית?

בקצרה, קובלנה פלילית היא למעשה הליך ייחודי של תביעה פלילית כאשר התובע הוא אדם (כל אזרח) ולא המדינה. זאת אומרת שבמסגרת הקובלנה הפלילית אנחנו מדברים על מצב בו אדם עומד לדין, שייתכן כי משמעותו כוללת גם מאסר בפועל, על ידי אדם פרטי אחר.

אחת מהעבירות בגינן ניתן להגיש קובלנה פלילית היא עבירה על חוק איסור לשון הרע.
לאחר הגשת הקובלנה הפלילית, לפרקליטות יש 15 יום כדי להחליט האם ברצונם להחליף את התובע, כלומר, להיכנס בנעלי התובע בקובלנה הפלילית וזאת כמובן, על פי קריטריונים אשר הוסכמו מראש.
במידה והפרקליטות מחליטה לעשות כן, הופכת הקובלנה הפלילית לכתב אישום פלילי.

מה הקשר ללשון הרע?

כפי שציינתי קודם, קובלנה פלילית יכולה להיות מוגשת בגין עבירה על חוק לשון הרע. אם מדובר בעבירה חמורה על חוק לשון הרע, ניתן לדרוש מאסר של עד שנה אחת, מה שמצביע על דבר מאוד פשוט, עבירה על חוק איסור לשון הרע יכולה במקרים מסוימים להפוך לעבירה פלילית ולא רק עילה לתביעה אזרחית.

יש כמה דוגמאות בהן משתמשים בקובלנה פלילית במקרה של לשון הרע.

לדוגמה, הדס שטייף טענה שהשדרן נתן זהבי תקף מינית כמה נשים (שתיים ליתר דיוק) ואף הציגה את עדותן בתחנת הרדיו הצבאית. מנגד, נתן זהבי טען שלא עשה כן ותבע את הדס שטייף בעילה של לשון הרע. כתוצאה מכך, זכה זהבי, על-פי פסק הדין, בסכום של 390 אלף שקלים.
בית המשפט קבע בפסק הדין כי הנתבעת לא נפגשה עם המתלוננות ולא אימתה עובדתית את האישומים. יותר מזה, נקבע כי הנתבעת חזרה על הפרסומים ואף נתנה לפרסומים הללו פלטפורמה רחבה בתכנית שלה.
לאחר שניתן פסק הדין (עליו הוגש בהמשך ערעור מטעם הפרקליטות), שטייף טענה בתכנית שלה שזהבי מכחיש שאנס, ובכך אמרה למעשה שהוא אנס. בשלב זה, זהבי ככל הנראה הבין שהתביעה שלו אינה מספיקה והגיש קובלנה פלילית כנגד הדס שטייף.

אז מה אנחנו לומדים מכך?

הליך לשון הרע יכול להיות ארוך מאוד ולעתים גם הליך שאינו נגמר.
אנחנו יכולים לפעול תחילה באמצעות הגשת תביעה כספית בגין לשון הרע אך ייתכן כי במקרים מסוימים התביעה עשויה להוביל בסופו של יום גם למאסר בפועל.

שני ההליכים, קובלנה פלילית ותביעת לשון הרע, מעורבים אחד בשני וחזקים מאוד, על כן חשוב לבחון כל מקרה לגופו וכדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין במידה ונפגעתם מלשון הרע או עקב השפלה כנגדכם.
חשוב לזכור כי ככל שהפגיעה חמורה וחזקה יותר, כך גם עשוי להיות הפיצוי שמגיע לכם מהאדם שפגע בכם ולעתים, אפילו במחיר החופש האישי שלו.